VW T1 tot en met T6

Volkswagen Transporters door de jaren heen.

Volkswagen heeft een hele lijn aan Transporters op de markt gezet in de loop van de tijd. En met succes, want deze busjes rijden al tijden op de weg. De eerste modellen zijn nog steeds ontzettend populair. De T1 staat symbool voor de vrijheid. De bussen worden nog steeds omgebouwd tot camperbussen, zowel origineel door Westfalia als door professionals zoals Ventje. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen tussen al deze modellen?

Volkswagen T1 en T2

Iedereen herkent de iconische T1 en T2 Transporters. Deze typen worden graag omgebouwd tot campers, en zijn erg populair bij de liefhebbers. Het eerste model werd al geproduceerd vanaf 1950. De luchtgekoelde motoren van deze Volkswagen T1 bleken heel betrouwbaar en gaan met gemak 250.000 km mee. De T2 wordt ook wel de panoramabus genoemd. De voorruit van de bus wordt niet meer gespleten in twee delen, waardoor de middenspijl van de T1 overbodig werd. Het vermogen van deze bussen werd verbeterd naar een 1.6 Liter. Dit model kon in een speciale uitvoering ook als camper geleverd worden. Dat is volgens ons ook de beste manier waar je een transporterbus voor kunt gebruiken!

Volkswagen T3

De T3 werd aardig wat veranderd ten opzichte van de T2, zowel het uiterlijk als de techniek. Nog wel steeds een vintage vibe en een platte neus, maar minder ronde vormen. Vanaf 1980 werd de watergekoelde dieselmotor geïntroduceerd en vanaf 1983 kwamen er watergekoelde benzinemotoren. De watergekoelde motoren raken wat minder snel oververhit dan de luchtgekoelde, en hebben wat meer kracht. De motoren lagen nog steeds achterin de bus. Stuurbekrachtiging zat er bij de vroege modellen niet op. De productie van lucht- en watergekoelde motoren overlapte één jaar. Je kan de watergekoelde bussen onderscheiden doordat een watergekoelde T3 een tweede grill onder de koplampen heeft. Een luchtgekoelde T3 heeft dat niet.

Volkswagen T4

Vanaf de T4 werden flinke veranderingen doorgevoerd. Liefhebbers van de oude modellen vonden de T4 daardoor minder mooi. De motor werd namelijk voorin geplaatst, waardoor de platte neus verdween. Hierdoor zit de bestuurder niet meer direct op de weg en stuurt de T4 zoals we dat tegenwoordig gewend zijn. Ook dit model bleek erg populair. Het vermogen van de T4 is door de 5-cilinder motor een heel stuk omhoog gegaan. De dieselmotoren gaan ook tot wel 500.000 km mee. Voor de T4 werden de ‘luxe’ opties als stuurbekrachtiging, schijfremmen, ABS, cruise control en airco uit de standaard uitrusting gehaald. Let hier dus ook op bij de aanschaf van een T4 bus.

Volkswagen T5

Vanaf 2003 werd de T5 in productie genomen. Bij de T5 is de Volkswagenbus een stuk groter geworden, en wijkt qua uiterlijk niet ver van de T4 af. De voorkant kreeg een moderne facelift. Het interieur werd geupdate, met aluminium elementen en de versnellingspook werd in het dashboard geplaatst. Ook werd er technisch vlak weer een slag gemaakt. Er waren enorm veel verschillende varianten leverbaar. De zwaardere motor kon geleverd worden met vierwielaandrijving en er waren opties beschikbaar met een intern navigatiesysteem, klimaatcontrole en meer.

Volkswagen T6

De T6 werd gelanceerd in 2015 en is de meest moderne versie van dit rijtje Volkswagenbussen. Daarmee is de T6 standaard heel comfortabel uitgerust met een infotainmentsysteem. Bijzondere advanced driver assistance systems (ADAS) zoals vermoeidheidsherkenning en grootlicht assistent maken van deze T6 een hele veilige auto. En dat terwijl hij ook nog eens, samen met de Vito, de meest zuinige bus op de markt is van deze klasse. Bij Ventje bouwen wij de T5 en T6 bestelbussen om tot campers, met een handige, flexibele indeling.

Ventje camperbus

De Volkswagenbusjes T1, T2, T3 en T4 gebruiken wij niet voor onze inbouw. Alhoewel het prachtige busjes zijn, hebben deze Transporters vaak veel onderhoud nodig. Ook zijn moderne gemakken als stuurbekrachtiging en een ingebouwd navigatiesysteem wel erg fijn. Daarbij is de prijs van deze vroege modellen vaak vrij hoog. Met de Volkswagenbusjes vanaf T5 kunnen nog vele kilometers gereden worden en ze zijn perfect voor onze innovatieve inrichting.

Comfortabel reizen

Aan ruimte geen gebrek!

Lees meer >

Dagelijkse auto

De enige auto die je nodig hebt!

Lees meer >